انا من

صورتي
انسان(اعظم مخلوق خلقه الله عز وجل) مش اقصد طبعا انا اللى اعظم مخلوق لا اقصد ان بنى ادم هم اعظم ماخلق الله عشان كده لازم يبقى حلمنا كبير

الخميس، 25 ديسمبر 2008

الخريطة الذهنية



فى مثل صينى بيقول ((الصورة الواحدة تساوي الف كلمة ))

ممكن نملة توصل من جذر شجرة لأبعد فرع فى الشجرة صح؟؟ بس مش ممكن او صعب جدا توصل نفس النملة من ابعد فرع للجذر ...
ياترى تفكيرنا بيكون ازاي ؟؟ بيبدأ من مركز الموضوع وبعدين يتشعب من الاهم للاقل اهمية ولا نبدأ تفكيرنا بطريقة عشوائية من اى محطة وبعدين نبقى ندور على المركز واهم نقطة؟؟
ولا مش بنبدأ خالص !!!!

الحقيقة موضوعنا موضوع مهم جدا لاسلوب التفكير لكن انا بخص بالذكراخوانى واخواتي زمايلي فى كلية الطب واى طالب عايز يتفوق



احنا عايزين نستخدم الخريطة الذهنية فى المذاكرة مش عشان فوايدها اللى هنذكرها بس لا عشان هتشجعنا كمان على المذاكرة بس ياترى ايه فكرة الخريطة الذهنية؟


العقل مشع يعنى بيحب يحط الفكرة المحورية (الموضوع )فى مركز الفراغ ويخرج منها افرع وخيوط انسيابيه وكل فرع عليها افكار فرعيه وكل فرع يخرج منه فرع اصغر منه عشان تتبلور الفكرة فى الدماغ مثل الشجرة

الخريطة الذهنية

هي طريقة لترتيب المعلومات وتمثيلها على شكل أقرب للذهن كما يشير توني بوزان، صاحب هذه الفكرة. وهذه الطريقة تعمد إلى رسم خريطة أو شكل يماثل كيفية قراءة الذهن للمعلومة، حيث يكون المركز هو الفكرة الأساس. ويتفرع من هذه الفكرة فروع على حسب الاختصاص أو التصنيف أو التوالي.

الخريطة الذهنية لها ثلاثة أسس
1* الصورة فهي تعتمد على الرسم والصورة حيث أن 80% من تذكرنا للمعلومات هو عن طريق الصورة
2* فصي الدماغ – الفص الأيمن والفص الأيسر وسنتكلم عنها
3* الخلية والروابط - حيث يوجد بدماغ الانسان 1000 مليار خلية

فصي الدماغ

تكون مخ الإنسان من فصين أيمن وأيسر.
الفص الأيمن فإنه يحب أو يتفاعل أكثر مع:
•الإبداع
•الخيال
•الموسيقى
•الألوان
•الخطوط المنحنية
•الرسم

أما الفص الأيسر فانه يحب أو يتفاعل أكثر مع
•التكرار
•المنطق
•اللغة
•الرياضيات
•الكتابة
التفاصيل
ملاحظين ان الحفظ والتخزين فى الفص الايسر والتخيل والصور والابداع فى الفص الايمن انتوا عارفين لو عايزين تستخدموا الفصين اعملوا الخريطة الذهنية
يقول د.نجيب الرفاعي:
" إن التعود على هذا النمط الجديد في المذاكرة و الدراسة سوف يحسن بلا أدنى شك من أداء الطالب في الإمتحانات و يضمن له الدرجات بصورة سهلة و ميسرة "

و يقول د.طارق السويدان :
" الخريطة الذهنية بسيطة جدا جدا , و أنا شخصيا دائما أستخدمها من كتابة الكتب إلى إعداد ألبوماتي , لا يوجد ألبومي عندي إلا و له خريطة ذهنية , حتى يمكنك أن تصمم بها مدخل بوابة شركتك على سبيل المثال "

و يقول د.صلاح الراشد:
" الآن أصبح من البدائية أنك تكتب أوتلخص موضوع بواسطة المفكرة و القلم , الآن هو وقت الخريطة الذهنية "

لماذا الخريطه الذهنية :
* تعطيك صورة شاملة والأفكار الرئيسية عن المادة المقروءة في ورقة واحدة.
* تضع كلمات رئيسية أو صور رمزية في ورقة واحدة
* ترى الموضوع كاملا في ورقة واحدة وترى الروابط بين المواضيع وكذلك سترى الموضوع بصورة أكثر شمولية يعني كل شئ في ورقة واحدة
* عندما تحضر لإلقاء كلمة سترى الموضوع الرئيسي والمواضيع الفرعية وبالتالي تعطيك صورة واضحة المدة التي ستتكلم بها
* صياغة الموضوع بأسلوبك و بأفكارك أنت وبالتالي سيكون سهل التذكر
* ستفاجأ بكمية المعلومات التي يمكن ان تتذكرها عن هذا الموضوع مما يغنيك عن كثير من الاوراق.

طريقة عمل الخريطة الذهنية
• ابدأ من المنتصف صفحة بيضاء ويفضل أن تكون غير مسطرة وابدأ بالموضوع الرئيسي مستخدما على الأقل 3 ألوان.
* استخدم صور أو رموز أو رسومات في أثناء رسمك للخريطة.
* اختر الكلمات الرئيسية واستخدم الخطوط السميكة للمحاور الرئيسية والخطوط الاعتيادية للمحاور الفرعية.
* كل كلمة أو رسمة يجب أن تكون على خط لوحدها.
* الخطوط يجب أن تكون متصلة مبتدأ من منتصف الصفحة وكذلك الخطوط الرئيسية تكون بدايتها سميكة وتنتهي بخطوط رفيعة.وتكون مائلة
* اجعل الكلمة بطول الكلمة أو بطول الرسمة
* استخدم الألوان كما تحب خلال رسمك للخريطة
* طور اسلوبك الخاص لرسم الخريطة الذهنية
* شدد وأظهر الروابط الأفكار مع بعضها البعض
* اجعل خريطتك واضحة ومرتبة وسهلة
من حق صحيح لازم تراجع اى خريطة تعملها كتيير مش تعملها وترميها ( اللهم بلغت )
(واخيرا هذة مقدمة معظمها مقتبسة من كتب ومواقع علماء عن الخرائط الذهنية فقط كل ماعليك ان تبحث فى جوجل عن الخريطة الذهنية)

ودى شوية خرايط من مذاكرة السنة اللى فاتت

دى خريطة درس الdyspnea

دى خريطة تلخيص chest pathology

دى خريطة كتاب chest clinical

خريطة FUO

خريطة lung abcessجات فى الامتحان وكتبتها زى ماهيا كده

واخيرا خريطة كتاب جدد حياتك بس ده مش انا اللى عامله

وان شاء الله انزل غدا خريطة جراحة لبرانشthyroid
الخلاصة

*بالخريطة الذهنية انت بتعطي للمخ الصورة جاهزة زى ما هو عايز يستقبلها وبالتالى هتريحه وتفتكرها بسهوله لانك لو اعطيته المعلومات فى صورة كلمات وسطور فوق بعضها زى الكتب هيكون صعبه على المخ وهيقعد يترجم فيها ويحطها فى القالب اللى على مزاجه وبرده هيبلورها بطريقة الشجرة عشان يقدر يتذكرها بس كده هتحتاج وقت كبير جدا للاستيعاب وهتستوعب معلومات اقل
*الخريطة الذهنيه بتربط المعلومات مع بعضها وبتساعدك تستخدم عقلك بالكامل بالتحليل والتخزين والابداع والصور
وافتكر دايما صورة واحده تساوى الف كلمة

الخميس، 18 ديسمبر 2008

السباق


فى البداية بحب اعتذر عن تاخر المواضيع لظروف كتيرة أهمها انى كنت بحضر موضوع مهم جدا هينفعنا كتير كطلبة وبالذات طلبة طب بتوح الصم والحفظ والتسكيم بس اعذرونى مضطر اأخره كمان اسبوع عشان عايز اتكلم عن هزيمة الأهلي وهعلق على اللى حصل للاهلى بقصة وهاسيب لكم التعليق فى الاخر
السباق

يذكر في قديم الزمان أنه

كان هناك فريق عربي للتجديف على القوارب

اتفق العرب واليابانيون على القيام بسباق سنوي للتجديف ، على أن يتكون كل فريق من ثمانية أشخاص

عمل كلا الفريقين جاهدا للاستعداد بشكل جيد، وعند اليوم المحدد

للسباق كانت تجهيزات الفريقين متشابهه.... ولكن

اليابانيين فازوا في السباق بفارق ميل واحد

غضب العرب كثيرا ، وانفعلوا وتعكر مزاجهم ،

مما جعل المدير الأكبر يقرر بأنه يجب أن يفوز بالسباق في السنة القادمة .... لذا

قام بتأسيس فريق من المحللين لملاحظة ومراقبة السباق وتقديم

الحلول المناسبة

وبعد تحاليل عديدة مفصلة اكتشفوا بأن اليابانيين ، كان لديهم 7 أشخاص

للتجديف وكابتن واحد

وبالطبع كان لدى الفريق العربي 7 أشخاص كلهم كابتن

وهناك شخص واحد يتولى عملية التجديف

حينها أظهرت الإدارة العربية حلاً حكيماً وغير متوقع ، لمواجهة مثل

هذا الموقف الحرج

فقاموا بالاستعانة بشركة استشارات متخصصة لإعادة هيكلة الفريق العربي

وبعد شهور عديدة توصل المستشارون إلى مكمن الخلل

وهو وجود عدد كبير من الكباتن وعدد قليل من المجدفين

في الفريق العربي، وتم تقديم الحل بناءاً على هذا التحليل

وهو أنه ينبغي تغيير البنية التحتية للفريق العربي

وانطلاقا من اليوم سيكون هناك 4 كباتن في الفريق يقودهم مديران

بالإضافة إلى مدير رئيسي أعلى

ويكون هناك شخص واحد للتجديف، وبالإضافة إلى ذلك اقترحوا

أن يتم تطوير بيئة عمل الشخص المجدف، وأن

يقدموا له حوافز أعلى

في السنة التالية فاز الفريق الياباني بفارق 2 ميل

قام الفريق العربي باستبدال الشخص المسئول عن التجديف فوراً ،

بسبب أداءة غير المرضي

وتم تقديم مكافأة تشجيعية للإدارة، نظراً

لمستواها العالي الذي قدمته خلال مرحلة التحضير !!!!!!!!!!!


قامت شركة الاستشارات بتحضير تحليل جديد

أظهر بأن الاستراتيجية كانت جيدة،

الحوافز كانت مناسبة

ولكن الأدوات المستخدمة يجب تطويرها


حاليا يقوم الفريق العربي بتصميم قارب جديد


ولا تزال هناك اسئلة تدور فى مخيلتى اسعى لحلها من وجهة نظري وهي...........

هل ما حدث للاهلى كبوة كما ان لكل جواد كبوة ؟؟

ام ما حدث له انتكاثة مسؤول عنها بعض المسؤولين ؟؟

ومن المسؤول الحقيقى عنها؟؟

وهل الادارة قادرة على تحليل الاخطاء والخروج مبكرا من هذه الانتكاثة ؟؟

واخيرا تري ما هى كيفية العقاب والعلاج ؟؟

برايي قد تختلف الاجابات بيننا ولكن اعتقد انها قد تتوحد عندما نوجه الاسئلة لادراتنا الاسلامية والعربية


الموضوع القادم مهم تابعونا