انا من

صورتي
انسان(اعظم مخلوق خلقه الله عز وجل) مش اقصد طبعا انا اللى اعظم مخلوق لا اقصد ان بنى ادم هم اعظم ماخلق الله عشان كده لازم يبقى حلمنا كبير

الجمعة، 7 نوفمبر 2008

مقارنة


أملأ ثلاثة قدور وضع كل منهما على نار ليغلى الماء

ضع في أول قدر جذر

ضع في الثاني بيضة

ضع في القدر الثالث حبيبات القهوة

اترك القدور الثلاثة على النار تغلي لمدة نصف ساعة

النتيجة

كان الجذر قاسيا وصلبا والان اصبح لينا

كان البيض لينا من الداخل اصبح الان صلبا

حبيبات القهوة غيرت لون الماء واصبحت الرائحة رائعة

والان فكر في الحياة

فالحياة ليست دائما سهلة وليست دائما ميسورة ومريحة ودائما نراها صعبة عسيرة

الاشياء لا تحدث حسبما نحب ولا الناس تجعلنا نتعامل كما نحب

والان ماذا لو واجهتنا بعض الصعوبات فى حياتنا؟؟

فكر كده فى القدور الثلاثة

غليان الماء مثل مشاكل الحياة والصعاب التي تواجهنا

وعليك ان تتخيل نفسك مثل الجذر او البيض او حبيبات القهوة

ممكن نكون مثل الجذر

نبدأ وننطلق بقوة وجدية وبعد ذلك نصبح لينين وضعفاء

اذا ما واجهتنا الصعاب نفقد الامل نصبح متعبين لايوجد لدينا روح التحدي والنشاط

اوعى تبقى زى الجذر والكلام اولا ليا

ممكن نكون مثل البيض

نبدأ بقلب لين وحساس وننتهى بقلب فظ صلب عديم الاحساس

اذا ما واجهتنا الصعاب لا نعرف الحب ونتعامل بقسوة قلب لا يوجد احساس دافئ ولا محبة

اوعي تكون زى البيض والكلام ليا اولا

ممكن نكون مثل حبيبات القهوة

الماء ( المشاكل ) لم يغير حبيبات القهوة ولكن القهوة هي التي غيرت الماء

الماء اصبح مختلفا بسبب حبيبات القهوة اصبح له طعم وشكل ونكهة رائعة

بل كلما ذادت حرارة الماء كلما كان الطعم افضل

نقدر نغير المشاكل والصعوبات ونخليها فى صالحنا ( اصنع من الليمون المر شرابا حلوا )

عشان كده ياريت نبقى زى جبيبات القهوة

عايز اقول كلمة لو ماقدرتش تبقى زى حبيبات الهوة اوعي تكون زى البيضة اوعي تكون بقلب قاسي منزوح الحنان والرحمة

بسم الله الرحمن الرحيم ( ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك ) صدق الله العظيم

ده لينك لقصة جميلة اتمني تستفيدوا منها

الخلاصة

الصعوبات والمشاكل فى حياة اى انسان مش هتسيبه فى مكانه اما تغيره للافضل او تغيره للاسوأ ( خلي بالك )

برده لازم نعرف ان الصعوبات والمشاكل بتعطى الفرصة للانسان عشان يكون اقوي وافضل

كلنا تعثرنا وكان المشي واحنا اطفال صعب جدا علينا بس فى الواقع التعثر ده مهم جدا عشان نقدر نمشي بطريقة صحيحة


هناك 7 تعليقات:

كـــيــــــــارا يقول...

والله معاك حق بجد

بوست فعلا جامد

shady gad يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا امنا وهم لا يفتنون *
بس انا لى نقطتين
اولا انا بصراحه زهقت من كلام التنميه البشريه الجميل المقنع النظرى جدا فى الوقت نفسه تصرفات الانسان فى الحياه بتيجى من شخصيته وقناعاته وممكن من مقاله قراها قريب جدا
النقطه التانيه الجزر بالزين مش جذر

مهرة سالم يقول...

إن من الضرورى جدا أن نثق بانفسنا وبقدراتنا على التغيير والمواجهة ولانيأس سريعا ونتحلى بالصبر ونستعين بالله اولا وبمن يدفعنا الى العمل والنجاح ....
.......
دمت وبخير..

غير معرف يقول...

السلام عليكم

انا اول مرة اعلق عند حضرتك يا د/ محمد
بس انا بتابع المدونة باستمرار
وبتعجبني جدا جدا المواضيع اللي حضرتك بتختارها وتكتب عنها

البوست ده فعلا قوي جدا
وفعلا المفروض نتحلي بالقوة النفسية دي ان احنا نقدر نتغير من جوانا
ونبقي قادرين نواجه مشاكلنا بتحدي
لحد ما نتغلب عليها

بس مش عارفة ليه اوقات كتير بنشوف انه صعب
مش صعب ان احنا نتغير
بس اللي صعب ان احنا نغير اللي حوالينا
ساعات الماء بيكون هو اقرب الناس لينا
وفي الحالة دي مش بنبقي عارفين نعمل ايه
ازاي نواجههم؟
ازاي نتحداهم؟

مش عارفة اذا كنت قدرت اوصل المعني اللي اقصده لحضرتك والا لا
بس كلمة حق تقال

الموضوع ده من اكثر المواضيع اللي اثرت في بجد
وبتمني فعلا اني ابقي زي القهوة بمرونتها
وذكائها
وقوتها

الله المستعان....تقبل تحياتي وشكري

تلميذة سلمان الفارسى يقول...

جزاكم الله خيرا
تشبيه رائع وملصق متميز
إلى الأمام دائما
فى أمان الله

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............على فكرة انا اول مرة اقرأ حاجة هنا بس بجد عجبتنى الفكرة وطريقة عرضها جديدة ومميزة انا فعلا دخلت مدونات تانية ولقيت فيها عدد الكومنتات اكبر من كده بس ان دل ده على شىْ فهيدل على ضعف البصيرة وحبنا للتيك اواى انا آسفة انى اتأخرت فى قراءة كلام حضرتك واوعدك انى هحاول اتابع كتاباتك _بس انا مابدخلش النت كتير _ويارب يكون على نفس التفكير والمستوى بس اكيد تجارب الانسان بتفيده فى الجاى مش بتغير المياه حالا وفى اللحظة....... فى انتظار الجديد

باجوجو يقول...

هو أنا معاك اننا فعلا مش لازم نكون زى البيض

وحاو مثال حبيبات القهوة فعلا عندك حق

بس هل ممكن فعلا المشاكل اللى بتقابلنا

مش بس نتغلب عليها كمان هنغيرها لصالحنا

أعتقد صعب على الأقل بالنسبالى

بوست رائع

إلى الأمام دائما